15 Ogos 2010

GALERI SENI SMK BANDAR TENGGARA

 KERJA-KERJA MENCANTIKKAN GALERI SENI SEDIA ADA
OLEH PANITIA PENDIDIKAN SENI VISUAL SEKOLAH INI



                                             
Pengurus Projek:
Pn.Khairani binti Mahamad Kator DG44
Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual


Galeri Seni SMK Bandar Tenggara diujudkan di luar bilik darjah. Ia terletak di sebuah kawasan terbuka diantara dua buah blok bangunan yang terdapat di sekolah. Pada asalnya ia merupakan satu arca yang tunggal. Pada tahun 2007, usaha-usaha telah dibuat untuk menjadikan tempat ini sebagai sebuah galeri seni yang yang mengandungi hasil seni ciptaan manusia dan ciptaan Allah.

Pn.Khairani menerangkan bentuk
lakaran pada arca sedia ada.





Tempat ini dipilih kerana ia terletak disebelah Studio Seni sekolah kami. Bahagian sebelah lagi adalah kaki lima bahagian belakang makmal komputer. Jadi, galeri ini diapit oleh dua kaki lima yang sangat sesuai untu dijadikan tempat pameran hasil seni murid-murida dan pelajar-pelajar sekolah ini. Ruang yan terbuka ini memudahkan warga sekolah atau pengunjung sekolah ini untuk menyaksikan pameran hasil seni murid dan pelajar sekolah ini.


Pn.Khairani binti Mahamad Kator
turut turun padang bersama murid-
nya untuk menyiapkan kerja-kerja
mencantikkan Galeri Seni



Menyusun hasil kerja murid untuk
dipamerkan dilaluan Galeri Seni


Galeri Seni ini merupakan gabungan beberapa seni hasil kerja murid-murid dan guru sekolah ini. Diantara seni hasil seni yang terdapat dalam galeri ini adalah:
1. Seni Visual
2.Seni Taman
3.Seni Arca
4.Seni Mural
5.Seni Ukir
Idea ini dicetuskan oleh Pengetua kami, En.Zainal bin Othman setelah ada ura-ura untuk meruntuhkan arca sedia yang diusahakan oleh guru-guru seni yang terdahulu. Galeri Seni juga dibangunkan bersama dengan Panitia Landskap sekolah ini yang menyediakan seni taman yang menarik dengan pokok dan arca Bali. Panitia Seni Visual mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang menyokong dan memberi sumbangan moral kepada kami.

Murid-murid kelas landskap turut
sama menyumbang tenaga untuk
"menghidupkan" Gelari Seni dengan
elemen seni taman.



Elemen ciptaan Allah telah dijadikan
seni taman di Gelari Seni ini


Galeri Seni sekolah kami tidak diletakkan di dalam bilik, sebaliknya dibina disatu kawasan diantara koridor Studio Seni dengan koridor makmal komputer. Pembinaan di luar bilik membolehkan galeri ini memasukkan seni taman sebagai unsur seni yang perlu diberi perhatian selaras dengan hasrat untuk menjadikan sekolah dalam taman.
Reka bentuk galeri ini berkonsepkan grometri iaitu bulat, empat persegi dan tiga persegi. Konsep geometri ini membolehkan murid dan pelajar menghubungkaitkan ilmu geometri dalam Pendidikan Seni Visual. Ini bermakna ilmu geometri ini boleh digunakan dalam Pendidikan Seni Visual dan bukan untuk Matematik sahaja.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan